15 feb. 2012

Tomater 2012

Sista "färdiga" tomatskörden 2011

Ja då har jag listat och strukit tomatsorter om var annat medan jag har hittat nya spännande sorter. Tänk att det är så svårt att bestämma sig?! Egentligen borde jag nöja mig med max fyra sorter då jag har endast ett litet tomathus (kallväxthus) men jag får inte till det. Det blir fler hur jag än gör...

Jag har några frön kvar från förra året, jag har beställt några italienska sorter och en order ligger till Åke och Tomatklubben. Var ska jag ha alla? Förra året provade jag på att odla på friland i upphöjd bädd. Tyvärr skötte jag inte dessa tomater något vidare utan de fick ränna iväg och det blev en djungel av bladmassa och gröna tomater. Bra till marmelad men jag vill ju helst ha mogna tomater. Tänker mig att jag gör om samma variant i upphöjd bädd men med färre plantor och med kontroll! ;-) Kanske att jag kan få till ett kontrollerat kaos?!

Frön som står redo för att sås:
  • Solguld (gamla frön 2010) gul rund 80g, tidig svensk busktomat
  • Latgales Agrie (gamla frön 2009) röd rund 80g, medeltidig busktomat från Lettland
  • Pertsevidnyi Polysatyi (gamla frön 2009) avlång röd-orange strimmig 50g, tidig Rysk busktomat
  • Dulcia (gamla frön 2010) plattrund gul 80g, tidig busktomat från Polen
  • Roma VF (nya frön) röda lite avlånga busktomat, Italienska pastatomater/soltorkningstomater
  • Principe Borghese (nya frön) -"evighetstomater" röda 90-100g, Italienska för soltorkning och pasta.
  • S. Marzano 2 (nya frön) avlång röd pastatomat/soltorkningstomat
  • Garderner´s Delight (gamla frön 2009) röd coctailtomat 20g, tidig och produktiv
  • Amish Paste (gamla frön 2009) röd hjärtformad bifftomat från USA, 200-300g
  • Brandywine (gamla frön 2010) rosaröd 200-600g bifftomat från USA, medeltidig

Och så har vi de beställda tomatfröna:
  • Gelbe Dattelwein - gul droppformad tomat i klasar, medeltidig, coctailtomat
  • Sungold F1- orange coctailtomat -söt "godis"
  • Sweet 100 - röd liten coctailtomat
  • Eva - busktomat röd 100g tidig bra på friland
  • Ida gold- orange oval busktomat, 30g tidig
  • Outdoor girl - röd rund 50g tidig
  • Banana legs - gul-grön avlång, 60g
!

8 kommentarer:

  1. Roma VF hör till mina absoluta favoriter. Jag köpte en stoooor påse när vi var i italien för fröna var så billiga där. Men tror du jag hittar dem nu då? Jag har temejfan letar ÖVERALLT!

    Mycket spännande sorter du hade. Banana legs ska jag också prova i år bara för att de låter så skoj på namnet.

    SvaraRadera
  2. Visst är det svårt att begränsa sej, när det finns så många spännande sorter :) Intressant blogg! Ha en fin dag! :)

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där att man alltid odlar för många och dessutom för många sorter...
    Jag har inget växthus men brukar få mogna tomater ändå i inre Roslagen, gränsen mellan zon 3 och 4. Odlar mot en solig södervägg i 20-litershinkar med dubbelbotten, vattenlagringsfunktion. Det viktigaste för att få tomaterna att mogna i tid är att tjuva, tjuva och toppa plantan efter 4-5 klasar.
    Av dina sorter älskar jag Gelbe Dattelwein, Gardener´s Delight och Sweet 100, de bara MÅSTE odlas varje år.
    Brandywine blev jag inte överdrivet överväldigad av och den är nog för långsam för friland. San Marzano brukar bli bra, men inte alltför rikgivande. Principe Borghese ger en hel del, men den ska verkligen torkas för den är inte alltför god i sig.

    SvaraRadera
  4. San marzano kände jag faktiskt igen, men det finns ju så himla många sorter! Köpte en fröblandning med 6 olika sorter för minst 2 år sen och det räcker än... ;-)

    Lycka till med dina sådder!
    /Annika

    SvaraRadera
  5. Vad jag känner igen mig!! Varje år sår jag alldeles för många sorter, man KAN ju inte välja bort några...
    Vad säger du om den 26:e? Du har väll fått mitt mail?

    Kramis

    SvaraRadera
  6. Sungold och Gardeners Delight tillhör mina "måste ha" tomater. Fast nu vågar jag inte läsa mer.....vilka frestelser. Jag kan bara tänka mig hur goda de måste vara när de har så fina namn.

    SvaraRadera
  7. Det var en redig lista, hur får du plats med alla, det kanske du har talat om tidigare men jag har missat... Hur som, fina sorter, vad härligt det ska bli med egna solvarma tomater igen!

    SvaraRadera
  8. Seriös tomatlista! Hur får du plats?

    Behövs mer ljus till plantuppdrivningen? Välkommen att tävla om en odlingslampa på www.lumieres.se.

    SvaraRadera