26 dec. 2013

Glöggfest på italienska


Kanske att man tycker det är tokerier...? Italienarna har väl inte några glöggfester?! Näe, kanske inte men det har jag! :-) Den 21:a december ordande vi en Glöggfest med glöggbattle, dvs vi bjöd in med glögg för att utmana Dunderglöggen! Sammanlagt var det 7 sorter att provsmaka, 2 köpta lättglögg och 2 stycken dunderglögg och 3 utmanare. Nu är inte jag någon stor glöggdrickare men detta var roligt så det gör vi nog om!



Till själva glöggbattlen serverad många goda ting! Jag hade gjort chilitryffel och lakritstryffel med mörkchoklad. Och så franska skurna pepparkakor till ädelosten. Det fanns även salta kex som var köpta(!) till en bit brie. Som tillbehör till ostarna hade jag plommon & rom sylt samt aroniasylt och så päron. Mycket gott! Eftersom jag själv tycker att det blir för mycket sött så hade jag gjort lite salta tilltugg också.


Jag bakade tre sorters pizza för att försöka passa alla smaker. Eftersom vi har en i familjen som vill ha det så enkelt som möjligt och så vanligt som möjligt så blev det en pizza med mozzarella och vanlig påläggskinka. Den andra pizzan blev med mozzarella, smakrik salami och rucola. Och den tredje blev en pizza Napoletana, "vuxensmak"- mozarella, sardeller, oliver och kapris. Passade mycket bra till söt glögg enligt min mening. Alla pizzorna fick hemmagjord smakrik tomatsås på egna tomater och chili, gullök och vitlök.



Till middag blev det "dragen gris" - italien style pulled pork med pitabröd och grönsaker! Såsen till den dragna grisen var genuint tillagad med många örter, doftade underbart! Jag steg upp klockan 5 på morognen och började med min pulled pork. Först kokade jag såsen och sen smorde jag in grisen, en stor bit fläskkarrè på 2,2 kg! Från 6 på morgonen till 18 på kvällen fick den gosa i slow cookern i sin italienska sås.

Efter grisens inpackning bakade jag pitabröd som man ska fylla med pulled pork. Jag gjorde också en grönsallad med rucola, en vitkålssallad och en bön- och grönkålssallad med dijondressing. Och sist men inte minst kokade jag en het tomatsås med örter att toppa sin pullepork med. Oj, vad gott det blev!

Rekommenderas varmt om man gillar god mat och italienska smaker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar