29 dec. 2013

Vad händer i Glädjehuset sista dagarna på året?


I Glädjehuset är ganska lugnt för tillfället. De skrotar runt i sakta mak och blir glada när man tittar förbi med lite matrester. Det är dags att vända på spånet och vattna lite. Det dröjer nog innan processen kommer igång då det är för lite hönsskit. Ja, vi hade "bortfall" av höns i höstas så nu är det endast 3 tuppar varav 2 är ungtuppar av rasen Brahama. Endast tuppar kvar av Brahmorna, hönsen gick som smör i solsken, troligen för att de är lite saktmodiga. Vi har 11 hönor av raserna RIR, Sussex och Maran men ingen tupp av dessa raser.


Så det betyder att jag tänker mitchmatcha Den ena unga Brahmatuppen tillsammans med tre stycken gråa Maraner. Den korrekta benämningen för Marantjejerna är Blå kopparfärgad. Det blir inte renrasiga kycklingar men troligen söta. :-) Men jag har även planer på att köpa lite avelsägg så att jag kan bygga upp nya renrasiga besättningar. Lite nörda får man väl... ;-)





Det är himla avkopplande att komma ut i Glädjehuset! Me like. Dessutom får ger hönsen 3-5 ägg varje dag just nu och det är bra med tanke på att det är vintertid och få hönor. Ska nog gräva upp lite grästuvor som de får busa med, det är ju inte tjäle än. Tack och lov! Jag menar, ingen kompostering än = ingen värme...

Idag blir det nog en god omelett till lunch! :-)

6 kommentarer:

  1. Åh, så underbara hönsen dina är! Jättevackra färger också. Din Maran-höna har samma färgkombination som några av min Hedemorahöns har. Så kul!
    Kram från Törnrosa

    SvaraRadera
  2. HALLOJ!!
    Hej hopp nu är jag tillbaka vid tangentbordet igen... Hade lite annat jox som tog all tid men nu så!

    Så fina bilder på dina höns, de ni har kvar. Här har vi en superfin renrasig ung marantup som vi har tänkt slakta! Något för dig? Han är naturruvad här på inköpt ägg från Fru Laurin. Här blir det rens varje dag - favoriten alla kategorier är våtarv.

    Nu skall jag ut och jobba.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Underbart att när man väl ska börja titta in här igen efter ett långt uppehåll och får se dina härliga hönor.
    Ha det gott
    Susann

    SvaraRadera
  4. Hej! Otroligt sent med kommentar, men hur funkar ditt glädjehus? Vad håller det för temp? Tar sig inte rovdjur in genom plasten?

    SvaraRadera