22 dec. 2011

Doftar gott!


Idag har det pågått lite av varje här hemma. I lugn och ro, ingen brådska här inte! :-) Jag storstädat sovrummet som luktar härligt fräscht nu av såpa och frisk luft. Bäddat med rena sängkläder som jag kan krypa ner i senare på kvällen. Sova gott!

I ugnen står en pumpakaka fylld med julens kryddor och doftar gott. Tog ett gammalt morotskakerecept, ni kommer ihåg de som var så populära ett tag med philadelfiaglasyr... tog samma recept, bytte ut morötterna mot riven pumpa och tillsatte nejlika, kardemumma, pomeransskal och en gnutta kanel. Pumpan kommer från egna landet som jag har förvarat i matkällaren. Har många kvar :-) Jag hoppas verkligen på den här kakan!

På spisen står kalkonvingar och puttar för fullt i härliga kryddor så som curry, vitlök, ingefära och apelsin! Det är våra egna uppfödda kalkoner som ligger i en gryta och mojsar till sig. Först fräste jag dem i lite olja och kryddor och sen fick de bosätta sig en stor gryta tillsammans med mer kryddor och rotfrukter. Gissa om det också luktar gott. Börjar kurra i magen nu!

1 kommentar: