15 dec. 2011

Matdagar = egotid

För ett tag sedan, kanske drygt två månader sedan bestämde vi nya rutiner i vår familj. Helt klart på mitt initiativ då jag inte fick tiden till att räcka till. För många år sedan flyttade vi ut på landet och ställde om kompassen på vårat liv vad gäller maten. Vi (jag) började odla och skaffade höns. Till och från har vi haft gris och lamm för att föda upp eget kött. Vi har köpt ko från en bonde. Vi äter mer vegetariskt. Vi tänker till.

Men...
Det finns några saker vi eller snarare jag, inte har fått till det med. Jag har försökt att börja träna och ta hand om min hälsa men det har verkat helt omöjligt. Många hinder på vägen för en tok-kontroll-freak som jag. Att arbeta heltid, ta hand om allt som hör till här hemma har inte gett möjlig tid till att träna regelbundet. Jag har försökt i omgångar må ni tro, jag har, men alltid faller det på det ena eller andra. Jag måste lära mig delegera och tro på andra.

Men nu är vi på god väg att lösa detta problem också. Vi har instiftat matdagar här hemma! Barnen (ungdomar) har varsin matdag, vissa veckor tar dottern två. Vän av ordning kanske undrar över maken.... jo han har också en matdag. Det är inte det att han är motsträvig utan att han faktiskt har varit den som kommer hem sist av oss... men nu går han tidigare från jobbet en dag i veckan, bara för att jag ska få tid till träning. Detta med restid till och från arbetet eller skola är lite av ett problem för oss alla. Vi tillbringar många timmar på väg... Jag har en timmes resväg till arbetet barnen har något mer och maken längre.

Min möjlighet till att träna efter jobbet har ökat betydligt. Tyvärr har jag haft lite andra förhinder de sista veckorna men möjligheten från familjen sida har funnits. I min önskevärld så tränar jag fyra dagar i veckan, det har kanske blivit 2-3 gånger i veckan som bäst. Men jag är på gång!

Matdagarna är inte perfekta, jag har fått ta några steg tillbaka i min iver att äta mat utan tillsatser och gjort från grunden. De allra flesta försöker så gott de kan efter sin förmåga förutom sonen som envist lagar hamburgare vecka efter vecka. :-/ Köpt hamburgerkött och köpta hamburgerbröd. Jag får väl vara glad att jag får grönsaker till min burgare.... Jag hoppas verkligen att han tröttnar snart på sina hamburgare. Kan ju vara mitt iver att äta "rätt" som gör honom trotsig ;-)

Dock känns matdagar rätt i det stora hela. Den som har matdagen tar hand om köket, det vill säga disken och undanstädandet. Så även om jag inte har tränat en dag känns det lyxigt att inte behöva bry mig. Att kunna lägga tid på mig själv. Jag är inte van att ha egotid men kan absolut vänja mig vid det!

Hur gör ni för att "få" egotid?

3 kommentarer:

  1. Känner bara hur lyxigt jag har det. Inga barn som bor hemma & en man som gillar att laga mat :)
    Min egotid tar jag mej tid till, jag jobbar ju hemma & snor åt mej lite tid då & då.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé med matdagar, dina barn är ju så stora nu... som mina. Det här måste jag ta upp med min familj, det är ju bara nyttigt på alla sätt! en dag ska dom ju flytta hemifrån...
    Träna på nu =) Kramis

    SvaraRadera