26 dec. 2012

Utvärdering mål 2012; huset

Ja, då fortsätter jag med mina utvärderingar av målen 2012 och nu är det dags för huset. Och tyvärr är det bara att konstatera att min hälsa har påverkat vårat liv i det stora hela och därmed även vad vi har hunnit åstadkomma då det är mest maken som har fått jobba här hemma.

Huset
Vi har bott tio år i huset utan att prioritera det så himla mycket. Det är dags nu. Jag vill inte bli gammal och tänka; "det där borde vi gjort... " utan nu är det dags att handla. Vi ska jobba för att huset blir bättre och mer anpassat för vår livsstil. Det handlar inte om att lyxa till huset med alla möjliga prylar utan det ska bli mer funktionellt.
  • Ja, arbeta för att göra om köket. Projektet är påbörjat men långt ifrån klart. Sakta men säkert, ett steg i taget. Och efter köket, badrum och tvättstuga. Dessutom behöver jag måla färdigt i hallen. Många påbörjade projekt som behöver göras klart, avslutas. Köksbygge pågår och vi lever på några få kvadratmeter. Det är tur att barnen (som är unga vuxna) har sina egna rum, annars skulle det aldrig gå... det är trångt, det står grejer överallt och delar av huset går inte använda eftersom det byggs kök. Men som sagt, det är mest maken som bygger... och jag har åsikter ;-) Och han stackarn slavar sent på kvällarna när han har kommit hem från lönearbetet... så det går sakta.
  • Huset ska målas om på en eller två sidor och alla fönster på övervåningen behöver kittas om och målas. Både för att hålla värdet på huset men också för att inte huset ska falla sönder då det blir så mycket större projekt att ta hand om. Detta mål får följa med till nästa år. Inte har "vi" hunnit med det inte...
  • Kanske om man hinner med att göra ordning källaren så att man kan utnyttja den på ett bättre sätt. I matkällaren skulle jag verkligen vilja ha bra hyllor att förvara maten på. Behovet att få mycket förvaringsutrymme i matkällaren är stort om grönsaksförvaringen inför vintern ska ska lyckas. I matkällaren finns det numer lagerhyllor som vi kan ställa maten på. Det finns mest konserver och cider som min bror har gjort. I resten av källaren står allt som har funnits i vardagsrummet... som inte finns mer.... och några chiliplantor som jag skulle övervintra. 
Om någon är intresserad kommer jag att dokumentera köksbygget på en egen sida (blogg) för att denna inte ska bli ett renoveringsobjekt. Och eftersom jag har fått lite mothugg över att vi väljer att bygga om huset eller väljer att bygga ett nytt kök så tänker jag mig att jag blir the kitchen bitch! Så - jag väljer att skriva om både inredningstankar och det verkliga byggprojektet köket på den sidan. Mest för min egen skull men absolut även för den som är intresserad. Kanske att jag gör en sammanfattning här då och då... men annars blir det på The kitchen bitch.

Övrigt så har vi inte hunnit med så mycket med huset. Så att måla hall och trapp kvarstår, ombyggnaden av gamla köket och badrum...är ju näst på tur efter det nya köket. Så om tio år kanske vi är i hamn? ;-)

Väl mött! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar