26 jan. 2011

Pumpaodlingar


Jag fick en fråga om hur jag odlar pumpor så jag ska försöka sätta ord på det. Jag odlar gärna pumpor för att jag gillar hur de växer, hur de ser ut och hur de smakar. Man kan göra såååå mycket gott av pumpor!

Jag har odlar både på friland och på komposthög. Bästa resultat är utan tvekan på kompost eller med mycket organiskt avfall som tillsats i odlingarna. Har inte använt häst eller kogödsel men det kan säkert vara mumma för dessa krävande plantor.

I år kommer jag odla spagettipumpa, Long pie, New england pie och nakenfröpumpa. Nyheten blir Lady godiva som är nakenfröpumpa. Förutom att odla på komposthögar ska jag se om jag kan få lite extra hästgödsel när jag anlägger varmbänken. Kan man få för mycket gödsel i landet? ;-)

Hur odlar ni och vad är era favorit pumpor?




2 kommentarer:

  1. Vad kul! Sitter precis och skriver ett inlägg om pumpor som jag ska odla i år. Ska göra en pumpatårta (=hög med hästskit) i år. Har ju inte så stor pumpaerfarenhet, men Lady Godiva har gett mersmak:)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Har "oändligt" med hästskit och har försökt odla pumpa på kompost av detta men det blir mera blad och stjälk och faktiskt ganska små pumpor.

    Har ni något tips på en tålig pumpa som faktiskt växer mer än till handbollsstorlek?

    SvaraRadera