8 jan. 2011

Rensning och förbättring?

Idag har jag och maken fokuserat på att rensa i garderoben och ta hand om tvätten. Dottern har mellan varven av uppsatser och plugg hjälpt till att fylla tvättmaskinen med sorterad smutstvätt. Tur att man har barn :-) Vi har vikt den rena tvätten som var ett enormt tvättberg.

Har skrivit tidigare om det här med tvätt hemma hos oss och det är ju ingen rolig sak. Förra året, 2010 var badrummet och tvätten en förbättringssak hemma hos oss. Klädhanteringen är fortfarande under lupp och status q... det har verkligen inte skett någon större förändring.

Garderobsrensningen är nödvändigt ont. Bort med kläder som inte används så ofta, bort med sommar(!)kläderna och bort med det som är för litet(?) eller utslitet. Så sorteringen blev det sex olika kategorier:
  • Det som ska sparas till sommarhalvåret. Packas ner i kartong och märks tydligt - kanske att de kan byta plats med vinterkläderna senare?! Ordning och reda.
  • Det som ska sparas för att ägarinnan vill gärna ha kvar plagget och tror att hon ska så småningom komma i det igen. (Är förresten ett mål 2011)
  • Det som är bra kvalité men kanske inte används - kan sys om till något spännande! Projekt!
  • Det som är okej men ägarinnan inte är intresserad av och kan ges bort.
  • Det som inte är brukbart och skall kastas i brännbart sorteringen.
Ett av mina projekt för i år är (finns ju annat än odling :-) att ta hand om kläder som inte används och sy om dem. Jag har sparat gamla jeans i några år som jag har en plan för. Kjolar som finns men inte används. Ja ni fattar, se till att återanvända dugligt material till något nytt och originellt!

Rensa och förbättra!

3 kommentarer:

  1. Klokt! :)

    Vad tänker du göra av de dugliga kläderna som du inte använder?

    SvaraRadera
  2. Hi hi, har läst dina tre senaste inlägg och känner igen mig precis...jordar ner hela köket,familjen protesterar, och röjer i garderober...och tror oxå jag ska hinna sy om (men när är frågan). Har John Seymors bok Självhushållning och den var min bibel när jag började odla. Nu blev jag VÄLDIGT sugen på den nya du skriver om. Ha en fin vecka
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  3. Åh, är det inte underbart med utrensningar? =)

    Jättesmart med lådor för säsongsplaggen, så har jag haft ganska länge och tycker det funkar riktigt bra! Då slipper man ju åtminstone stå och rycka i ett par jeansshorts mitt i kallaste januari! :D

    SvaraRadera