6 jan. 2012

Blommiga planer med petunia


Plötsligt har jag planer att införa blommor i trädgården, och färgade blommor! Jag har en plan för fjärilsträdgården som går i vitt och grönt sedan tidigare men nu har jag även tankar på lite färg. Har tidigare fokuserat på köksträdgård med grönsaker. Är praktisk och har haft väldigt lite över för blommor... Framförallt har Anna vattenkanna öppnat mina ögon för blommor och färg i trädgården. Både genom sin blogg men också när hon skriver på Svenska trädgårdsbloggar så är inläggen allt som oftast inspirerande och färgsprakande! I det senaste inlägget i Svenska trädgårdsbloggar visar hon vackra bilder och jag fastnade för petunian.

Så nu har jag tagit tag i saken och beställt frön till petunior! Jag har ritat och planerat för petunian lite varstans i trädgården och familjen lär få en chock när det blommar här och där med färger?! Kanske har det med ålder att göra, jag kanske är mogen för färg nu?


Framförallt har jag gjort en beställning hos Lindbloms frö vad gäller mina blivande petunior. Denna härliga röda petunia heter Petunia x hybrida, Tidal Wave Cherry F1, bilden är lånad från deras helt nya suberba produktbas. Rekommenderas. Tyvärr kan man inte handla på webben än men kanske så småningom?!

Nu är jag ute efter palettblad som på bilden här tillsammans med Cherrypetunian eller som där ovan... Några förslag? Denna kombination ska jag ha i meditationsträdgården (påbörjad -11) som har en upphöjd bädd med några röda alunrot... och några hostor... och 3 röda clematis... mycket rött! Jag bryter av den med lite härligt lysande oranga ringblommor! Färg, färg, färg!


Denna petunia heter Petunia x hybrida, Petunia Tidal Wave Silver F1 och är också från Lindbloms frön. Med denna ska jag skapa magiska ting i min trädgård :-) Har ju tänkt flytta på varmbänkarna till en bättre plats och därmed frigörs en yta att leka på! Efter att sett ett program av engelska trädgårdar där en kvinna bygger - odlar en labyrint med lavendel kom idén.

Jag ska skapa en spiral med Petunia Wave Silver som man måste igenom om man ska till matkomposten. Okej, man behöver inte gå igenom hela då utan jag får väl göra några genvägar också. Hoppas att den lyser upp/reflekterar på natten i mörkret som jag inbillar mig. Jag återkommer senare i vår med ritningar och plats-beskrivning.

Jag inser att det inte är så mycket färg men men... vackert och det ÄR blommor. Såg den första gången i ett reportage av Anettes köksträdgård där hon använde den som kantväxt. Urtjusigt! Eventuellt funderar jag på att blanda in lite härligt doftande luktärtor eller nåt... Tyvärr lyckas jag sällan med luktärtor.


Till medelhavsträdgården har jag ju redan sedan tidigit höstas planerat honungssalvia runt hela rektangeln. Det är en pergola som från början blev byggd till rosenträdgård men när många av rosorna dog för två år sedan i kylan sadlade jag om till en medelhavsträdgård. I somras planterades det 6 olika vindruvor runt pergolan, hoppas att de överlever. Flyttade några honungssalvia plantor som jag hade dit och det blev lyckat.

Men jag insåg ganska snabbt att det behövs många fler och har köpt in frön för att fylla rabatterna runt den. Har inte råd att köpa färdiga plantor i den mängd. Jag köpte även en mörklila-blå blomman för dagen som jag tänkte kunde fylla ut mellan vinet. Båda är köpta från Impecta så är även de lånade bilderna på dem.

De övre bilderna på den blå petunian och limegröna tobaken är från Lindbloms och ingår i min petunia beställning! Det är en hängpetunia som heter Petunia x hybrida, Fortunia Blue Wave F1 och som jag ska fylla ut rabatterna runt medelhavsträdgården med. Jag hoppas att den verkligen vräker ut sig och är så där lite för mycket ;-)

Mellan honungssalvian och petunian tänkte jag att den limefärgade klocktobaken skulle få sticka upp och ge en härlig doft på kvällarna när man sitter och äter där.... Den heter Nicotiana alata, Storblommig blomstertobak Lime Green är 80-100 cm hög. Jag tror att den bryter av riktigt fin fint och så är ju doften ett plus. Eventuellt petar jag ner några i fjärilsrabatten också, beroende på hur många plantor jag lyckas få fram.

Skulle också kunna tänka mig denna blå petunia med limgrön palettblad. Återigen paletter :-) Denna kombination i några krukor på altanen vore nice. Jag skulle vilja köpa sorterade palettfrön och inte mix...

Nu gäller det bara att se till att jag har plats för sådder av petuniorna här hemma. Och när är det rimligt att så dem? Och hur sår man petunior bäst, sålådor, krukor eller pluggbrätten? Detta är verkligen helt nytt för mig så jag vore glad för tips från er som kan!

Nu ska jag blomma!

5 kommentarer:

  1. Ohhh! Jag har läst och försökt visualisera härligheten du planerar. Så najs det kommer att bli! Den där röda petunian har jag också kollat in :-) Så snygg färg!

    Själv har jag det så trångt och brist på ljus så jag kan inte fröså allt jag skulle önskat. Petuniorna köper jag m a o och har inte så stor erfarenhet av sådd.

    Paletter finns i sortnamn på Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik - webshop. Jag har själv beställt den du visar 'Black Dragon' och en kopparfärgad 'Wizard Sunset' från
    Mr Forthergills.

    Ska bli så roligt att få följa dina färgglada blomsterkombos framöver.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Jo här är det också full rulle med såförberedelserna. Palettblad borde man ha mycket mera av för de passar till så mycket och sedan är de så lätta att föröka för att sedan dela med sig.
    Jag sår inte så mycket sommarblommor utan det är mest grönsaker faktiskt.
    Min privata krukor var i år inte särskilt färgstarka men jag gillade dem.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  3. "pimientos del piquillo"... glömde att skriva det på en lapp till dig igår. :) /Gunilla

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara planer! Nu blev jag supersugen på att så petunier och palettblad. Måste spana in lite från firmorna du har beställt. Tack!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Hej! Vill även tipsa om fröer från www.frokungen.se värt att besöka!

    SvaraRadera