14 jan. 2012

Mål 2012

Trägårdsprojekt: Medelhavsträdgård

Många härliga projekt påbörjades förra året och jag kommer fortsätta i år. Trädgården blir aldrig färdig och i år ska jag till och med få in lite blommor! :-)

  • Måla om pergolan som ingår eller rättare sagt är Medelhavsträdgården. Den är några år och behöver målas om för att bli fräsch igen. Den har varit grå men ska bli svart! Förra sommaren planterade jag sex olika vindruvor runt den och hoppas på få smaka på en vindruva eller två i år.
  • Här runt Medelhavsträdgården ska honungssalvia och lila petunior samsas tillsammans med limegrön doftande tobak. Dessa ska sås under januari och februari.
  • Har även haft en stor cementring som eldningsplats, myspys-faktor. Tyvärr blir det sällan använt så jag har nya planer att fylla cementringen med härlig rosmarin! Många buskar av rosmarin som får växa till sig och kanske något annat.
  • Jag ska också bygga en enkel bänk till Medelhavsträdgården att vila mina trötta fötter på. Eller så får maken bygga och jag vila! ;-)
  • Till önskelistan kommer fikon, nektariner och persikor.

Trägårdsprojekt: Meditationsträdgård

  • I Meditationsträdgården ska det blomma i år. Denna del är helt ny från förra året och är inte klar än. Blommorna ska vara röda petunior och palettblad.
  • En stor kostnad är att grusa delar av Meditationsträdgården men typ ett måste.
  • Jag skulle också vilja really-bad köpa in några träd till Meditationsträdgården för att få lite skugga.
  • Bygga några "skärmväggar" för avgränsa samt stoppa vind till Meditationsträdgården. Maken byggde klätterväggar i höstas men hann inte med skärmväggarna...
  • Bygga två enkla solsängar som används som meditationsplats att tex yoga på. Tänk er att kunna yoga utomhus i det fria!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar