29 jan. 2012

Hjälp önskas: Vad betyder såråden?


"Förkultiveras inomhus i feb-mar eller
sås utomhus i krukor eller på friland maj-sep."



Detta står som såråd på fröpåsarna på flera av växterna jag ska så; Vit Rudbeckia Echinacea purpurea, Koreansk Anisisop Agastache rugosa, Rudbeckiahatt Green Wizard Rudbeckia occidentlis och prickig Temynta Monarda punctata.

Jag trodde att de skulle sås under vinterhalvåret och ställas ute med ett snötäcke ovanpå? Men på påsarna står det ju förkultiveras inomhus...? Samma gäller mina olika salvior, Stäppsalvia och Houngssalvia. Jag vill verkligen lyckas med sådderna så jag vill inte göra bort mig.

Snälla, hur gör jag?

6 kommentarer:

  1. Oj! Jag vågar inte råda dig. Men du kan antagligen göra båda delarna. Vissa perenner behöver stratifieras för att komma igång men de sorter du frågar om har jag ingen erfarenhet av... Varför inte prova att göra både och? Så hälften inne under extraljus och gräv ned hälften..
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle gissa att rådet om att så på friland handlar om att det ska likna naturens gång så mycket som möjligt. Om man sår i maj-sept på friland skulle jag så i barnkammare för att sedan sätta ut i rabatten året därpå.
    Förra året sådde jag Honungssalvia inomhus i slutetpå januari och den kom upp i februari. Sedan skolade jag om den i omgångar för att så småningom avhärdas. Några av krukorna planterade jag ut i landet under sommaren och de växte och frodades.
    Vill du få ett säkert svar så ställ din fråga hos Ulla Hasselmark: http://frobok.blogspot.com

    Lycka till!
    Anna

    SvaraRadera
  3. Jag satte både rudbeckia och salvia ifjol. färkultiverade inomhus och satte ut så som det stod på påsarna (här i Norrland är det viktigt att göra rätt..).

    Jag fick hur mycket salvia som helst, och de flesta Rudbeckior tog sig när de planterats ut, men de hann förstås inte växa och slå ut i blom. Klarar de övervintringen (vilket de borde då det kommit sjukt mycket snö men inte någon kyla att tala om) blommar de förhoppningsvis på sensommaren i år:)

    SvaraRadera
  4. Rudbeckia har jag lyckats med utan köldbehandling, men kanske hade fler plantor kommit upp med sådan? Anisisop har jag aldrig odlat, men vanlig isop (osäker på om de är släkt..) brukar komma snällt utan köldbehandling.
    Rudbeckiahatt har jag aldrig haft och temynta har jag bara köpt som färdig planta...

    SvaraRadera
  5. Många fina svar du fått redan! Hade också ställt frågan till experten Ulla:)
    Kramis!

    SvaraRadera
  6. Du kan göra vilket som. Jag brukar så just dessa inomhus under lysrör, fast inte anisisopen, den sår jag ute under snön. Brukar gro snällt. Men det går ju lika bra ute till våren, då slipper du ta plats med dem inne. Helens trädgård har många bra såtips på sin hemsida, kolla där hur hon gör ! http://www.helens-tradgard.se/sida2.html
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera