31 jan. 2012

Spännande med Lactobacillus acidophilus !


Nu har fått hem mina Kefirgryn som jag har beställt. Jag är en riktig älskare av mjölsyreprodukter så som olika sorters yoghurt och fil och blev intresserad av Kerfir. Det är en syrlig mjölkdryck som ska vara mycket nyttig med bakterien Lactobacillus acidophilus och jästsvampen Saccharomyces kefir.

Jag har aldrig ätit Kefir tidigare så jag är grymt nyfiken. I min fantasi tänker jag mig att jag ska använda den bland annat till morgonsmoothie med sommarens härliga bär! Men det är lite pyssel, man ska lägga grynen i mjölk, låta stå i rumstemperatur minst 8 timmar, sila av och ställa i kylen, lägga grynen i glasburk och sätta i gång en ny Kefirladdning. Och så får man lära sig att anpassa mjölkmängden med hur tjock och sur man vill ha sin Kefir. Alla barn i början.

Lite info på Wikipedia.

Jag la ner grynen i en ren glasburk som låg i lite mjölk i en plastpåse vid ankomst. Nu hade jag två "förpackningar" med Kefirgryn då en av dem ska bli en present. Men till att det är dags med present får jag ta hand om grynen på bästa sätt ;-) Som ett husdjur eller nåt...hahahaha Anyway, jag la dem i glasburkar och hällde på mjölk, satte på ett kaffefilter för att förhindra djur i burken. I morgon bitti får jag mitt första resultat och det blir himla spännande! Just nu är jag lite morgontrött och jag går upp vid 5.15 - kan hända att jag måste skvätta kallt vatten i ansiktet så vaknar på riktigt innan jag pysslar om min Kefirburkar.

Måste också införskaffa mig en plastsil eller ett durkslag i plast (var man nu hittar det?) då Kefirgrynen inte mår bra av metall. Eller så låter jag maken gå på spaning och lösa mitt plastproblem ;-)

Jag återkommer med mina lactoäventyr!

5 kommentarer:

  1. Spännande, undrar om det är som den Kefir Norrmejerier har/hade. En ganska tjock fil som vi alltid köpte på 90-talet. Nu blir det mycket yogurt och på sommaren har vi alltid långfil i kylen. Spännande att höra hur din Kefir blir! /Annelie

    SvaraRadera
  2. Jag är såååå med dig i dina kefiräventyr! Själv har jag mest provat att göra fil själv och det gick över förväntan. Hela familjen är galna i filbunkar men de kostar ju en rätt rejäl slant om man ska köpa sådana till 6 personer varje morgon... ;) Ska nog sätta fart på några skålar nu när jag tänker på det! Tack för inspirationen!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  3. fil gjorde jag förr själv, nu kan man köpa så fina mjölkprodukter i nästan varje snabbköp.

    SvaraRadera
  4. margareta wårenius3 februari 2012 kl. 19:49

    skulle var trevlig att få adress till kefirgryn.
    Var kan jag köpa dessa.

    margareta

    SvaraRadera
  5. Låter väldigt spännande (om än lite omständigt ;-) ) Lycka till!

    Apropå såråden nedan skulle jag gissa att man kan göra på bägge sätt. Ofta brukar det stå "så på hösten för tidig blomning nästa vår", så möjligen är det skillnaden. Men testa bägge så får vi veta :-) Eller så får du svar av de som redan vet :-)

    Trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera