4 jan. 2015

Blue and black Brahmatime in Glädjehuset!

Jag har försökt få till en avelsgrupp med svarta och blå (grå) Brahmor i snart 5 år. Det har inte varit helt lätt för det är inte så lätt att hitta ägg från dessa djur samt det finns något som kallas rovdjur och rovdjursbesök. Dessutom tar det tid innan Brahmorna är fullvuxna, över ett år får man vänta. Gärna närmare 2 för då har de utvecklats färdigt så man behöver ha mycket tålamod. Men nu så mina damer och herrar, får jag presentera mina fina Brahmor i färgerna blå och svart?! En liten kavalkad på dessa skönheter!












Det är 2 blåa tuppar, 3 svarta damer och 6 blåa damer som ska bli en avelsgrupp. Jag säger bli eftersom det inte är särade än utan går tillsammans med alla andra höns. Förutom dessa har jag en mindre avelsgrupp med RIR, Sussex hönor i färgerna gul, röd och porslin, fler Brahmor i andra färger, några Isbarhönor samt fina blåkopparfärgade Maraner. En salig blandning som har resulterat i några fina brahma sussexkorsningar!


Funderar starkt på att skapa ett namn för denna klan, alltså liknande som man har med hundar. Vi har ju nästan slutat namna våra hönor och tuppar när de har blivit många men nu kanske det är dags. Ha namn för avelsgrupperna samt ett eget namn för varje tupp och höna? Riktiga fläshiga och hollywoodakitga namn vore väl roligt på en hönsgrupp?! Lite roligt får man väl ändå ha! 


Kan inte nog upprepas att 

Jag ♥ glädjehuset 

och allt vad det står för!
Kretslopp
Höns
Livskvalitet
Närodlat
Eko
Gott
Njutning
Nyttigt
Eget
Självhushållning 


Vi hörs snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar