27 jan. 2015

En vecka med mig - dag 3


Tisdag

God morgon!
Hunden, katten och hönsen och sen frukost i lugn och ro. Läser sociala medier, funderar lite för mig själv över dagens to-dos och tar en till kopp kaffe innan jag börjar jobba. Det är något fridfullt att hinna med sig själv.

Jobbet
Idag jobbar jag hemifrån eftersom jag inte har några möten inbokade. Dessutom har jag en lång lista med administrativa saker att göra samt planera ett seminarium. Det bästa med att jobba hemifrån är att få många saker gjorda och att kunna styra över tiden. Jag kan börja halv sju på morgon och sedan ta ut en timme på dagen för att gå med hunden... Att kunna nyttja dagsljuset är underbart!

Lunch och Grönsakslandet
Lyssnar på podden grönsakslandet samtidigt som jag äter. Passar också på att packa upp väskan för gårdagen som jag inte orkade ta hand om i går. Lägger linser blöt... går med komposten till hösnen som jag glömde i morse. Tar även en 60 minuters promenad ute med hunden. Önskar att jag alltid kunde ta friskvårdspromenader med hunden under dagen, det ger bättre fokus under resten av eftermiddagen. Över huvudtaget borde man kanske ha mer gående möten? Någon dag, inte denna vecka men kanske nästa, ska jag pröva på gående meditation. Nu är jag på gång!

På´t igen!
Eftermiddagen flyter på med blandade ting, telefonsamtal, mail och planering. Det ena ger det andra och plötsligt har det börjat skymma utanför. Bestämmer mig för att bara göra 8 h idag även om jag inte är klar. Ska försöka mig på A,B, C-lista på jobbet också. I morgon är en annan dag! Försöker hålla stressen på en hanterbar nivå, konferensen på fredag pockar på.

Kokar ris
Kokar ris med sonen. Japp, vi tränar på att få till det perfekta riset! Och nu kanske ni tänker i banor som fluffigt, saftigt och smakfullt ris...? Näe det ska smaka så lite som möjligt, vara så torrt som möjligt och något tuggmotstånd. Och det är av ett speciellt märke. Jag vet hur man gör efter många års erfarenhet av träning och många icke godkända riskokningar och nu är tiden mogen för att sonen själv att få till det. En sak i taget. Så kan det vara hemma hos oss... Observera att jag har frågat honom om det är okej att skriva om det här. Läs mer om hur det kan vara: Paula Tilli sätter ord på det där med mat och funktionshinder typ autismspektrum.

Fram med jorden!
Jag planterar om mina nyuppkomna chilisar och känner mig nöjd även om det är bara en stund med händerna i jorden. De ska flytta ut till Vita huset så fort värmen är stabil där inne. Igår och förgår var det 17 grader och idag var det plötsligt 26 grader. Skumt... Städa undan och börjar med maten.

Middag
Vi äter ugnstekt kyckling och stuvad rödkål samt linssallad. Plockar lite i köket, gör matlåda till i morgon och vattnar sådderna.

Sista rycket 
Jag sitter och bloggar en bra stund, först skriver jag middagsrecepten och sen börjar jag med denna text. Kolla mina mail och svarar på dem... Pratar med en av mina svägerskor som har varit på husvisning. Skriver klart denna text och ger hunden mat.

Sovdags.
Har inte fått till min träning i medveten närvaro idag så jag tar den tillsammans med läggdags. Inte optimalt men okej nån gång... I morgon blir det klockan 20 ett rejält pass!

God natt på er och vi ses i morgon igen!






4 kommentarer:

  1. Både för- och nackdelar med att jobba hemma, men en tidig morgon i egen takt är guld värld. Förutsätter ju att man kommer i säng kvällen innan. Kan det vara lite si och så med här.
    Kör också med listor, men oftast bara A och B. Det som ska göras under dagen eller under veckan. Andra planer finns förstås också, men de finns nånstans i bakhuvudet och plockas in på B-listan efter hand.
    Ha. Det så bra
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei igen Anette! Jag blir så glad att du orkar ge återkoppling på det jag skriver, betyder en himla massa. Det är inte det viktigaste att alla skriver men visst känns det gott att läsa dina rader! Ha en underbar dag!

      Radera
  2. Dessa dagboksanteckningar är intressanta! Tack för dem. Jag vill också tacka din son för att han låter dig skriva om mathindret. Det blir lättare att förstå tack vare öppenhet. Viktiga matpreferencer tycks inte vara så ovanliga, och har flera olika orsaker. Viktigt att lyssna och inte bara tro sig veta. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback Johanna! Betyder mycket.
      Angående mathindret, ja han är ung vuxen nu och då känns det okej att prata om det. Det finns ju ganska mycket åsikter om hur barn ska äta eller inte äta, många normer att stångas mot om man har ett funktionshinder, matfobi eller av andra orsaker är normbrytande. Visst är det viktigt att lyssna och inte bara alltid veta bäst! Tack!

      Radera