25 jan. 2015

Januari - tankar om sådd

Ambitionerna är höga och det finns en önskan om att få till det med odlingarna. Här nere kommer jag visa på hur jag hade tänkt mitt januari och det ser långt utifrån vad mitt januari blev. Men det gör absolut ingenting! Jag kan använda samma lista för februari utan problem, det enda är att jag får skörda senare. De markerade med stjärnor är vad som är gjort.

JANUARI


Ärter Inomhus i kruka eller nåt annat kärl. Skördas fler gånger.  Ekologiska gula soppärtor
*
Mungbönor Groddar i glasburk. Man måste faktiskt inte ha groddkärl.
*
Rädisor I varmbänk 

Rödbetor Förodlas inne - planteras i varmbänk

Spenat Förodlas inne - planteras i varmbänk
*
Ruccola Förodlas inne - planteras i varmbänk
*
Machesallad 2 sorter Förodlas inne - planteras i varmbänk
*
Mizuna Förodlas inne - planteras i varmbänk

Pak Choi Förodlas inne - planteras i varmbänk

Mizuna Förodlas inne - planteras i varmbänk

Tatsoi Förodlas inne - planteras i varmbänk

Purjolök Förodlas inne - 
Sådd från frö
Piplök I varmbänk  Sådd från frö
Salladslök I varmbänk  Sådd från frö
Persilja I varmbänk  Sådd från frö
Chili Förodlas inne -  Skolas om flera gånger *
Paprika Förodlas inne -  Skolas om flera gånger *
Tomater Förodlas inne -  Skolas om flera gånger *
(Tre sorter)




Bli inte skräckslagen nu... tomaterna är ett experiment och det är endast 3 sorter. De allra flesta sår jag i marsmånad så ingen panik där! Och nu är ju inte januari slut än så vi får väl se om jag får till nåt mer denna månad. 

Jag gillar att titta på vad som faktiskt fungerar och möjligheter, det gör jag även här. Odlingstunneln är plats för att möjliggöra tidiga vårsådder. En varmbänk är snickrad och finns i odlingstunneln, dock har jag inte hunnit med att sätta igång den än. Frön finns och väntas på att planteras. Jord och såbrätten finns. Så det är bara att ta en sak i taget. Först på tur är faktiskt hästskiten och varmbänken. 

Lugn bara lugn är mitt mantra, du hinner...

C U!


16 kommentarer:

  1. Ha ha! Bra ambitioner! Tack för tanke och struktur och tänk du så odlar jag.Eftersom jag inte har någon varmbänk så klarar jag mig lindrigt undan. Tänker försöka hålla mig till februari men börjar med några enstaka chili och den långa röda löken från Florens. Sen några ampel/busktomater som kan växa vidare i glasrummet. (Y)

    SvaraRadera
  2. Kul att se hur andra tänker! Jag har hittills sått en del chili, paprika, tomat och kronärtskocka. Kan hända att jag börjat alldeles för tidigt....Det visar sig!
    Tänkte även testa att så lite spenat inne i kruka idag för att använda som baby-spenat!

    SvaraRadera