13 jan. 2015

Glöm inte bort att grodda!


Jag hoppas att ni inte glömer bort att grodda?! Groddade mungbönor är den enklaste "färska" grönsak som man kan ha tillgång till utan svårigheter. För man behöver faktiskt inte köpa dyra speciella groddkärl utan det duger gott med en glasburk!

Först brukar jag lägga bönorna i blöt över natten, lite mer än dubbelt så mycket vatten än bönor är bra. På morgonen tömmer jag bort vattnet och låter burken stå lite på glänt. Nu är det dags att börja skölja! Två-tre gånger om dagen ska man skölja sina bönor och jag gör det morgon och kväll. Fyller på vatten och tömmer, Fyller på vatten och tömmer igen. Dag 3, på kvällen smakar jag på bönorna och oftast är de färdiga! In med dem i kylen när de är klara. Jag brukar ha kvar dem i burken för här går det åt snabbt.

Gott gotti gott gott!

3 kommentarer:

  1. Tack för påminnelsen.
    Groddade som en besatt förra vintern - man har liksom inte fått till det i år.
    Blir mycket bröd i stället... Nästan grönsak va?
    Ha det GOTT
    M

    SvaraRadera
  2. Jag håller på för fullt! Älskar groddar.
    Tack för fröer. Är det något särskilt du behöver?
    Jag vet inget roligt jag har på direkten.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Men åh så bra att du skrev det här just när jag börjat tänka på groddning! Nu fick ju tankarna en push framåt kan jag säga!!
    Hälsningar Annica

    SvaraRadera