14 jan. 2015

Excuse me, do I know you?


Det är många nykomlingar som har hittat hit. Jag vill bara säga att jag önskar både gamla och nya bekantskaper välkomna hit och ett gott 2015!

Jag ser att många är här och läser även om man inte skriver så mycket i kommentarerna... kanske är fenomenet blogg lite mättat? Jag finns på facebook också som Bondjäntan och där är det lite mer liv och rörelse. Eller det ska jag ju egentligen INTE påstå, här på bloggen är det över 100 besökare VARJE dag! Jag gissar på att ni måste ändå tycka att det är intressant att höra vad som försigår här.

Bondjäntan är ju mitt alias som inte är så anonymt längre! Skoj! Bondjäntan dyker upp både här och där, ibland på ställen som jag inte har någon aning om. Här om dagen fick jag höra att någon trodde att jag hade egna sorter av tomatfrön och tomater eller att Bondjäntan var en tomatsort. :-) Jag får se upp så att jag inte får hybris!

I mitt arbetsliv arbetar jag som skolutvecklare och som stöd till olika sorters ledningsgrupper i skolan. Tufft jobb men ack så roligt! Att vara en del av det som skapar Sveriges framtid är utmanande och viktigt. Tidigare har jag även arbetat en del inom socialtjänsten och som specialpedagog. Allas lika värde oavsett ursprung och förmågor är viktigt och icke diskutabelt för mig. Jag skriver inte så mycket om det här på bloggen och det är ett medvetet val. Bondjäntan är en del av mitt jag men långt ifrån allt!

Vem är du? Jag blir så nyfiken på vem det är som kikar in här, både med jämna mellanrum men också du som bara är här sporadiskt. Vem är du och vad vill du att jag ska veta om dig? Är du ny här finns det ju massor spännande saker att berätta om. Är du en gammal bekant så finns det säkerligen något som jag inte vet om!

So please, let me know, who are you?! Och passa på och ställ dina frågor till mig, så ska jag efter bästa förmåga svara!

Hepp!

12 kommentarer:

  1. Hej hopp! Jag är en nybörjarodlare som hittade hit förra våren då mitt odlingsintresse började spira.Kikar in då och då för jag blir så inspirerad av dina projekt och tankar=) Började själv att blogga för att hålla lite koll på mina egna små odlingar(kul att kunna gå tillbaka och kika) och för att på ett lättare sätt kunna visa fina bilder på de produkter jag säljer.Det är ett roligt forum men känns mest som en envägs kommunikation även fast jag ser att många är inne och kikar. Tänkte därför passa på att säga hej, här och nu! Vill även säga att du verkligen peppar mig till nya spännande odlingsprojekt, så "keep on the good work"! Kram från Tina i Värmland.

    SvaraRadera
  2. Hej!!!
    Även jag är nybörjare men helt frälst (och lite besatt!) av allt inom trädgård.. Förra året köpte vi hus o grävde mest upp saker vi inte tyckte om, så detta året blir planteringens-år!!! Jag läser en 20tal bloggfavoriter varje dag, din inkluderad såklart! Här har jag fått MASSOR av tips o inspiration till min kommande trädgård! I vår blir det bokashi, 6st träd, liten stenbelagd hörna, 4olika perennrabatter och massa annat skoj!!! Tack för all inspiration, din trädgård är underbar!!! Längtar att få följa dig under 2015! Kram! Elin i Trollhättan

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag bor i Huskvarna i Småland och har bloggat sen 2007. Min blogg är spretig men handlar mest om sy/stickning/virkning men även lite trädgårdstankar. Jag startade mitt trädgårdsprojekt på riktigt förra sommaren som ett mentalt hälsoprojekt. Kom in på din blogg genom google har jag för mig och blev en följare. Nu för tiden följer jag fler odlingsbloggar än sybloggar. Jag gillar återbruk av alla former. Du inspirerar.
    Har också sett genom årens lopp att antal kommentarer drastiskt har minskat. Jag vill ofta kommentera mer men hindras ibland av att man måste vara inloggad, bevisa att man inte är spammare eller nu senast, behövde vara inloggad på Facebook för att kunna lämna kommentarer. Det gör ju lite att man inte orkar slänga iväg en snabbkommentar. Tyvärr.
    Fortsätt inspirera. Det gör du alldeles utmärkt

    SvaraRadera
  4. Hej! Boende i Lund och fick förra året del i en odlingslott som jag jobbar med. Virkar mycket och testar runt i köket. Tyvärr mycket sjukhus också då jag har MS, fibromyalgi och Arnold Chiari. Tar mig fram med galghumor och drömmer om att någon gång ha ett litet hus med trädgård och att vara självhushållande med någonting. Som typ rödbetor som jag äter fem om året. Det borde jag kunna klara.

    SvaraRadera
  5. Jag tror min blogg beskriver till stor del vem jag är i alla fall mitt offentliga jag. Då och då tittar jag in för att se hur det går ned höns, odlingslådor och tunnlar. Funderar på om jag skulle hinna med att facebooka också, skulle gärna vilja, men är rädd att bloggen blir lidande.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag heter Malin och började läsa din blogg 2014 när jag hittade den genom någon annan träsgårdsblogg. Ditt glädjehus är så inspirerande och jag har bestämt att innan jag fyller 30 så ska jag ha ett eget "glädjehus". Jag bor i en liten by som heter Öra som ligger i herrljinga kommun och odlar i zon 4. Jag försöker hålla igång odlandet och i böand är det svårt med 3 barn, tvillingar på 2 år och en 4 åring, men det går bra för det mesta då jag upptäckte alla fördelar med täckodling. Innan mina tvillingar kom så bloggad jag endel men sedan ca 2 år tillbaka så har den legat i vila men nu börjar det klia lite i fingrarna igrn att börja skriva igen.

    SvaraRadera
  7. Hej! 30-årig dalkulla som hittade hit genom google. Trädgårdsnörd med förkärlek för odling, pallkragarna och bäddarna blir fler och fler för varje år. Drömmer om höns och läser med intresse om ditt glädjehus. Mamma till en dotter, häst/hund/kattägare, renoverar hus och gård. Jobbar med att sälja djur,skog,lantbruks och trädgårdsprodukter. Vill bli mer självförsörjande på grönsaker! =) Mvh Linda

    SvaraRadera
  8. Hej, jag heter Anna och bor i en gammal hästgård mitt på Gotland. Jag läser din blogg för att få inspiration till att ta tag i all mark som ligger i träda runt gården. Höns, lamm och egna odlingar ska till. Tack för en bra och inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  9. Är lite nygammal hos dig, mer ny än gammal förvisso men är lite av en periodare då jag har lite för mycket för mig för att sitta vid datorn mycket, tyvärr ibland. Får iallafall massor av inspiration och kunskap hos dig, tack för att du delar med dig!!

    Jag var även hos dig på kurs om ditt fantastiska glädjehus förra året vilket var en rejäl höjdpunkt! Så härligt att se hur du har det, höra dina tankar och ta del av din kunskap. Tack!!

    Jag är både mer intresserad och har lättare för att pyssla med djuren på gården än att odla men jag vill och då gör jag, resultat därefter. Känner att jag borde kunna få det att fungera bättre och försöker med nya saker varje år. Förra året ett provisoriskt växthus av byggplast till mina tomater, vilket visade sig bli först för kallt och sedan för varmt och alldeles för trångt = väldans dålig skörd, sämre än de jag haft på friland. Nästa år tar jag hjälp av solen och våra söderväggar istället. Odlar annars i pallkragar mest, har även provat halmodlad potatis och varmbänk som funkat sådär men samma där, mer kunskap åt mig så blir det nog bra till slut. Vill gärna ha det lätt då heltidsjobb, fyra barn och gård tar lite tid det med.

    Undrar om du har några tips kring hönsmat? Vet att vi pratade lite om svårigheten kring att blanda egen mat men har glömt hur du blandade din. Vi har även 2 kalkoner tillsammans med hönsen och de ska ha mer protein vad jag förstår. Har du några tips på hur man kan lösa det? Tänkte på dina groddar... funderade på att grodda till hönsen för mer protein, vad tror du om det?

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Hej Bondjäntan! Här kommer en hälsning från Dalarna. Har nyligen hittat din blogg och blev väldigt fascinerad av glädjehuset och dess invånare. Intressant läsning!
    Hälsningar Åsa

    SvaraRadera
  11. Hej! Jag har hängt på din blogg ganska länge. Jag älskar att du skriver om odling, höns och lite självhushållning. Är otroligt avundsjuk på ditt glädjehus.
    Själv bor jag lite mer norrut (Gästrikland) på en mindre gård. Jag har ett gäng Hedemorahöns och ett par grönvärpare. Odlar en hel del grönsaker och rotfrukter, i år är vi självförsörjande på potatis och vitlök. Drömmer om att skaffa får, men har en skeptiskt sambo. Annars kan jag väl bara säga att jag tycker din blogg är otroligt läsvärd.

    SvaraRadera
  12. Jag är ganska ny inom odlingssvängen och försöker att hitta läsvärda bloggar. Din är en av dem jag har hittat :-) Själv bor jag i radhus utanför Göteborg. Jag ÄLSKAR mitt radhus och satsar inte på att bli självförsörjande men att maxa det jag har.
    Jag tycker att det är lite svårkommenterat på bloggar, vilket har förvånat mig. När jag läser via Bloglovin drar jag mig för att kommentera har jag märkt. Det är synd, bloglovin är ju annars en väldigt bra samlingstjänst.

    Allt gott!

    SvaraRadera