25 jan. 2015

En vecka med mig - dag 1

Jag får mail lite då och då som handlar om min vardagar, hur jag får ihop det, vad gör jag en dag, hur ser min vecka ut... De allra flesta är nyfikna på ett positiv sätt och undrar hur jag kombinerar arbetsliv med Bondjänteliv. Och det mina damer och herrar är faktiskt ingen dum fråga!

Om jag ska vara ärlig så är det inte så himla lätt alla gånger. Jag har ett krävande jobb (som jag trivs med) som fyller mycket av min tankeverksamhet. Bondjäntelivet möjliggör mitt lönearbete för när jag till exempel sår mina frön så skördar jag energi! Dock så håller jag på att göra några justeringar här och där för att orka och hålla lägre, det kommer ni snart märka av.

Ni ska få följa med en vecka i mitt liv, ja ni slipper toabesök och sådant men i stora drag tänkte jag skriva dagbok till er. Okej, kanske inte bara till er, det är faktiskt en uppgift jag har som jag återkommer till. Söndag till söndag. Följ med!


Söndag
Sovmorgon
Vaknar vid 7.30. Har vaknat flera gånger under natten, sovit ganska oroligt. Men det har blivit bättre de senaste månaderna konstaterar jag, ny säng och träningen av medveten närvaro har gjort sitt. Att jag har sovit sämre de senaste dagarna beror nog på att det är mycket på jobbet och den stundande konferens som jag och mina två kollegor anordnar.

Frukost
Sätter på en maskin med tvätt innan frukosten. Sedan äter jag frukost ensam. Detta är min tid och ack så viktig! Jag kollar sociala medier, läser dagens nyheter, myser med katten och hunden. (Hunden har redan varit ute samt ätit frukost.) På söndagar kan jag passa på att bara vara en stund på morgonen utan att skynda på. Ganska skönt!

Promenad
Jag tar med mig maken och hunden på långpromenad. Jag tycker om promenaderna med hunden i skogen, det är där jag bearbetar och hämtar energier. Låter kanske flummigt men det är det inte, det är ganska enkelt och bra. Promenaden tar 1,5 timme och jag är lite mör efteråt, jag säger bara snömodd.

Hönsen
Jag tar hand om hönsen och sedan sätter jag mig i snön och fotar dem eftersom jag har släppt ut dem i snön. Jag vilar efter promenaden med kameran i högsta hugg! Passar även på att vara här och nu, en övning i medveten närvaro som jag gör.

Tvätten
Idag är en tvättdag! Jag har nästan inga rena kläder... suckar ofta och önskar verkligen att jag hade ett trollspö som tog hand om tvätten. Lite då och då lägger jag i en ny tvätt och vissa saker kör jag i tumlaren. Japp, sån är jag, men jag får inte tiden att räcka till annars just nu... sade miljöboven lite urskuldande. Jag ska bli en bättre människa, jag ska...

Lunch
Dammsuger i blivande köket för att kunna vika tvätt därinne. (Hunden fäller massor just nu) Äter matrester och multitaskar, skriver to-do-listor för veckan, bloggar (bl.a. detta), kollar upp var jag ska befinna mig i morgon! Dricker kaffe! Svarar på några jobbmail och säger till maken lycka till när han ska iväg för att åka skidor. Klockan blir snabbt halv två och jag har massor att göra tänker jag för mig själv! Springer ner till tvättmaskinen.

Städar badrummet
Det är skönt när badrummet är städat. Vi har endast ett litet badrum eftersom vi har rivit det andra för att göra utrymme för det blivande köket. Så småning om blir det ett nytt badrum med nu har vi endast det lilla med toa, handfat och en dusch. Trångt och men lätt att städa.

Bakar fröknäcke och städar skåpet.
Jag bakar fröknäcke utan gluten till frukost. Sätter på ugnen och tänker att jag verkligen boooorde städa ugnen men inte i dag. Plockar med ingredienserna till bakningen och hittar inte linfröna vilket slutar med att jag städar skåpet som vi har torrvaror i... jag hittar tre paket med gröna linser bestämmer att de måste bli en del av nästa veckas matsedel. Det här tar längre tid än planerat... typiskt mig! Medan knäcket är i ugnen plockar jag lite allmänt runt i huset, får inte glömma bort knäcket.

Sovrummet
Städar sovrummet som är ett bombnedslag och även garderoberna. Skulle inte ens utsätta min värsta fiende att sova där... ;-) Äntligen tar jag tag i det, det är liksom ett måste. Prydliga högar med diverse ting sorteras bort. Skönt och en aning befriande. Som en virvelvind far jag runt... Skriver upp på framtidens to-do-lista att jag borde göra något åt min skosituation! Alltså hitta ett bättre sätt att ta hand om mina skor än i högar... Ja just ja, det var tvätten också.

Tar en paus
och funderar på hur mycket orkar ni läsa... lördagar och söndagar går det i ett. Sitter ner en stund och laddar med en bit fröknäcke och brie. Tittar på min A, B, C-lista och konstaterar att jag har många ting på mina listor. Jag kommer lite senare med en förklaring till dagboken för en vecka samt till A, B, C-listan, kanske har ni redan räknat ut varför och vad? Som ni märker ligger fokus på jaget här och väldigt lite på resten av familjen.

Hunden
Klipper klor och borstar Wilma med hopp om att hon inte ska håra ner det rena sovrummet på en gång. Det är lite svårt att hålla rent eftersom hon fäller så mycket. Vem behöver vinterpäls nu? Det är verkligen nackdelen med pälsdjur. Men jag är glad ändå, hon är verkligen min hund! Känns bra nu för nu är hon frisk efter att varit sjuk i flera veckor.

Strul
En propp går två gånger och det visar sig bero på att maken håller på och fixar i vita huset med mina odlingshyllor och värme. Sååå glad, i morgon kväll kan jag nog flytta in sådder! I samma veva märker jag också att två höns sitter ute och inte alls är inne Glädjehuset som resten. Jag får b ä r a  in dem!

Tvätten
Jag viker tvätt tills jag stupar och det kan tänkas vara en liten överdrift men jag är rejält trött nu och har ont i fötterna. Jag tar ett äpple och gör en medveten närvaroövning på några minuter. Maken föreslår att jag fokuserar på A-sakerna som är kvar och att vi hjälps åt med maten.

Packar väskan
Jag betar av A-sakerna på listan som t ex packar väskan inför morgondagen. Jag är lite pirrig inför det som komma skall. Vattenflaska, anteckningsblock och kudde :-) samt några saker till ska ner i väskan innan jag börjar med middagen.

Middag
Maken får göra korvstroganoffen så gör jag sallad och blomkålsris till. Salladen består av spenat, rödkål och mängder av ärtskott. Eftersom det går fort att fixa salladen så tänker jag att jag borde ta och fixa kedjebrevet med frön också så det kommer i väg i morgon. Ni vet, passar på eftersom det finns tid över. Märker när jag ska tejpa ihop brevet att jag har glömt att ändra på adressen.

Hahaha, det är nog dags att äta! 

Efter middagen
Skriver resten av detta blogginlägg och så kollar jag upp adressen och resvägen inför morgondagen. Jag tar även och gör ett litet blogginlägg om dagens sallad som var urgod! Och så ska vi se om jag får rätt adress på kuvertet som ska skickas iväg i morgon. 


Du får följa med på en resa som påbörjades i sent höstas. Detta är inte 
"idag-är-första-dagen-på-resten-av-ditt-liv-förändring utan snarare är det nästa steg i mitt vanliga liv


Det blir nog en tidig kväll i säng eftersom 
jag ska in till huvudstaden i morgon. Vi ses i morgon!







12 kommentarer:

  1. Waaoo vilken intensiv dag !
    Ska bli roligt att hänga med på din nästa-steg vecka !
    Är också en listmänniska men någon A,B,C lista har jag inte - kanske ska börja nu.
    Hoppas du får sova gott i natt - promenad med mycket luft brukar göra underverk för sömnen !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Promenader är bra för mycket! Läste nyligen att 30 minuters promenad är nr1 som medicin mot lindrig depression. Så då måste ju även det förebygga depression tänker jag. Återkommer om A,B,C-listan, den är himla fiffig!

      Radera
  2. Svar
    1. Ta ett djupt andetag, det gör jag! ;-)

      Radera
  3. Hjälp, känner mig extremt oorganiserad och slö. Ska bli kul att följa din vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du tycker att det är lika kul nästa söndag! :-)

      Radera
  4. Blir så glad av att du delar med dig i högt och lågt! Föjler din vecka med spänning :) Här står vi inför stor förändring som kommer kräva mycket av vardagen men också ge otroligt mycket tillbaka. Kram och ha en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Louise för feedbacken. Alltid lite jobbigt att veta att det finns människor som faktiskt känner mig som läser... särskilt när jag outar lite mer av mig själv. Spännande med förändring och jag blir nyfiken! Hoppas att du också får en finfin vecka!

      Radera
  5. Puh, blir alldeles svettig av ditt tempo, ja nästan yr i bollen. Försöker återinföra söndagen som vilodag här. I alla fall så få måsten som möjligt och absolut inga maskiner som stör friden typ Mannens svarvar i verkstan, tvättmaskiner eller gräsklippare på sommaren.
    Hoppas det gott bra för dig idag.
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vila är bra. Jag försöker få balans mellan alla saker jag vill, behöver göra och vilan. Har tränat i många år nu på det...

      Radera
  6. Vilken bild!!!
    Och vilken vecka. Jag blir helt matt.
    Jag sover middag varje dag vilket jag fortfarande måste vintertid.
    Ha en bra vecka
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bildkomplimangen, jag tycker det är svårt att få bra bilder på pullorna. De är inte tillräckligt dresserade...

      Sova middag låter skönt. :-) Undrar vad som skulle ske på jobbet om jag avvek för middagslur... spännande tanke!

      Radera