27 jan. 2015

En vecka med mig - dag 2


Måndag

Uppe med tuppen
Vaknar innan tuppen och gör alla vanliga morgon bestyr så som att mata katten och hunden, släppa ut dem och äter frukost. Det som slipps idag är att gå till hönsen, dem tar maken hand om eftersom han jobbar hemifrån idag. Jag gör i ordning mig i all hast och håller på att glömma yogamattan som ska med på dagens äventyr. Väskan är packad mattan ligger ovanpå när jag springer till bussen.

Kursdag
För ovanlighetens skull ska jag på kurs. Det är en kurs på 5 tillfällen och första är idag. Nja, egentligen så har jag påbörjat den redan för 10 veckor sedan men nu är själva utbildningsdagen nr 1. Jag ska bli mindfulnessinstruktör, en handledare i medveten närvaro. Jag har yogat och mediterat av och sedan långt tillbaka och under hösten har jag tränat medveten närvaro systematiskt. Nästan i alla fall.

Tidigare tyckte jag det var flummigt men jag inser att jag hade fördomar och var inte tillräckligt insatt. Mindfulnessträning är inte flummigt utan ganska avskalat. Men det går att klä dessa övningar i en massa hysch pysh och lägga in flummiga ting som sanningar. Anyway, det är roligt att vetenskapen börjar intressera sig och gör studier på medveten närvaro träning. Vi vet så lite idag... även om det har kommit nyligen en jätteintressant rapport: Mindfulness treatment as effective as CBT for depression and anxiety. 

Jag har en bit att åka eftersom jag bor på landet och jag åker med kommunala färdmedel. Himla bra att kunna uträtta jobbstuff under tiden man färdas, mailar och ringer. Känns på nåt sätt som man vinner tid eller nåt...

Nästan framme, där jag går på Stockholms gator måste jag ringa maken och fråga om jag är rätt. Jag känner inte igen mig och jag borde göra det eftersom jag har varit i grannhuset tidigare. Det visar sig att jag är på väg och rätt håll, ska bara svänga upp en gata så är jag där. Detta är ganska typiskt mig, jag borde verkligen ha en gps på telefonen eftersom jag har noll lokalsinne. Men min make är min gps! (Här skulle jag kunna skriva nåt smörigt och kärleksfullt om att han är min gps i alla lägen i livet men jag skippar det) Fnissar lite för mig själv nu.

Jag är i tid och placerar mig på en stol och alla grejer bakom mig. Märker att jag är nyfiken, förväntansfull och avslapnnad inför dagen. Jag är här nu! Här och nu. Det känns riktigt bra. Hela förmiddagen flyter på i teroi och övningar. Under lunchen äter vi tystnad vilket inte alls var trevlig upplevelse för mig. Alla bestickljud från 30 deltagare, smackande och gurglande blev obehagligt påtagliga och påträngande. Jag tror att jag ska göra samma övning i ensamhet så kanske jag kan uppskatta den.

Eftermiddagen flöt på något segare och paltkoman gjorde sig påtaglig. Men det var roligt att vara en del av sammanhanget och höra olika reflektioner runt övningarna. Spännande och lärorikt. Jag ser fram emot resten av kursen även om jag förstår att det är övandet mellan kursdagarna som är det allra viktigaste.

12 timmar senare
Väl hemma äter jag gårdagens mat, det är bara att värma och äta. Gott med mat. Gosar med hunden och låter maken ta hand om disken utan ens att försöka hjälpa till. Sååå trött! Jag försöker att se på en film men det går si så där... Kan inte fokusera ironiskt nog efter en dag med medveten närvaro.

Matsedel och inhandlingslista
Jag tar och gör det som hamnade på B-listan igår och faktiskt inte hans med eller för den delen orkade göra. Pysslar med matsedeln som är anpassad till vad vi äter och inte äter i familjen (det är olika beroende på person) och till veckans alla händelser. Matsedeln är ett sätt att underlätta vardagen med att slippa komma på vad vi ska äta idag. Samt så har vi en i familjen som vill veta i förväg vad det är för mat. Maken får handla i morgon det som behövs... många ting har vi faktiskt i frysen.

Mys
Går och myser med maken en stund. Lägger mig bredvid honom och han får "klappa på mig". Ibland behöver jag bara lite klapp för att komma ner i varv. Lite närhet och ömhet innan min underbara hund säger att det är dags för kvällens sista måltid och lite utevistelse innan sovdags.

Godnatt alla där ute
Skriver detta inlägg innan jag går och lägger mig. Tänker innan jag somnar att jag blev så himla glad för er respons på förra inlägget. Ska inte glömma och svara...


Märker att jag inte har postat det och gör det på tisdag morgon.



2 kommentarer:

  1. Spännande med mindfullness !
    Jag har liksom du gjort yoga och mediterat av och till i många år. Nu kör jag med medicinsk yoga med avslappning och det är kanonbra. Det är viktigt att sätta av tid och boka in det bara. Märker att när jag inte gör det så gör jag andra saker istället och då uteblir ju effekten.
    Lycka till med utbildningen !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj
      Tänk att det ska vara så svårt att ta hand om sig själv?! Som du säger, avsätta tid är ett bra sätt att få det gjort precis som vilken annan träning... Aktivt bestämma.
      Tack för feedback!

      Radera