9 juli 2009

Artrik?


Igår var jag på en av mina promenader med min dogi Wilma och lokaliserade denna skylt. Jag har åkt förbi den vid några tillfällen och undrat vad står det egentligen på skylten så egentligen var den lokaliserad med inte förstådd. Det är ingen stor skylt och den är ny.

Nu har vi titta på den och läst om den. Artrika vägkanter, Från ett bevarande perspektiv till ett brukarperspektiv ett dokument från Vägverket. "Projektet artrika vägkanter har pågått sedan 1994 och har sin utgångspunkt från ett regeringsuppdrag indelat i:
- Identifiera och bevara artrika vägkanter
- Utveckla artrikedomen längs det svenska vägnätet
- Informera allmänhet m fl om arbetet och resultaten"


Vad fann jag då vid vägkanten som jag gick? Jo jag fann lite vanliga små blåklockor men även en större variant, (obs. är inte duktig på blomnamn på svenska eller latin) jag fann backtimjan och några små söta rödklöver. Hm... artrikt?

Jo försten, artrikedomen var stor. Jag fann pappersmuggar från ett stor känd snabbmatkedja och även påsar därifrån, tuggummipåsar, oljedunk, diverse papper och hunbajspåse. Och det sist nämnda gjorde mig förbryllad, iof så är det svårt att förstå all denna skräputtömning men hundbajspåsarna är skummast. Om man nu gör sig besväret att plocka upp hundbajset (som sig bör) varför kastar man då bajspåsen i naturen? Fattar inte..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar