20 juli 2009

Attans vad de växer


Kalkonerna växer så det knakar. Näe men nästan. Har inte varit med om några djur som växer så fort men de är ju också gödkalkoner. Jag tror det är 2 tuppar och 3 hönor men jag är inte riktigt säker, det är ju första gången jag har kalkoner. Men attans vilka fulingar de är!

Försöker nå den lokala Lantshopen, den som börjar på G och slutar ranngården (ingen reklamblogg det här) för att lägga in en beställning om kalkonfoder. Inte lätt. Frågan är om jag behöver det eller om det räcker med spannmål och att de går och betar av ogräs här på tomten.

Tittar i en rapport från 2003, Jordbruksverkets foderkontroll så står det "I fjäderfäfoder utgjorde vete nästan hälften av mängden råvaror. Proteinandelen i fjäderfäfoder bestod till 97 % av vegetabiliska råvaror, varav soja var den största delen. 73,5 % av råvarorna var av svenskt ursprung." Så vad säger den egentligen om foder? Hm...

Annars är det svårt att hitta information på nätet om foder och vad det innehåller. Får nog titta på förpackningen för kalkonfoder och se själv. Kan det vara typ som vår snabbmat? "Gödningsmedel" Jag lär återkomma till detta....

3 kommentarer:

  1. Kolla om Svenska Foder http://www.svenskafoder.se/ har någon återförsäljare i närheten av dig. De har en hel del information på sin hemsida om kalkonutfodring, dock inga innehållsförteckningar men det går säkert att maila någon och få.

    SvaraRadera
  2. Oh, har du kalkoner, det hade vi med.....dom var så mysiga att leka med....ja jag vet...alla djur leker och myser jag med....
    Kram

    SvaraRadera
  3. Annsann: ska kolla i länken... det jag funderar är ju innehållet i färdigpellets... säkert mycket skit.

    Bondbruden: jo fem stycken, första gången. Men fula är de!

    SvaraRadera