21 juli 2009

Habegär och köpbegär

Just nu har jag ett habegär utöver det vanliga och det väcker ju ett enormt köpbegär. Har svårt att tygla detta, både på gott och ont. Det är inte bara onödiga ting som jag vill ha utan mycket måste ha för att överleva... och ändå överlever jag utan att ha det?!

Jag anser mig själv vara ganska rationell vad gäller shopping. Men garderoben är eftersatt och nu finns det sååå mycket i min smak på marknaden. Mycket fina ekologiska kläder och stickat i mina färger kommer till hösten. Hur ska jag klara av att inte inhandla när det typ är dags nu?

Och fina smycken... ÄR egentligen inte så mycket smyckesmänniska men har ju hittat så fina nya designsmycken. Ytligt... men så fiiint. Jag lämnar walkover... Jag är inte bättre än så här...

Dessutom renoverar vi köket just nu. En light renoveringen men ändå en ganska stor skillnad från det tidigare köket. Det finns så mycket fina korgar och burkar och stuff som skulle passa i mitt nya lantkök.... Kanske onödigt rent miljömedvetet eller etiskt eller.... ja vad är väl en bal på slottet?

Sen ska vi inte tala om trädgården. Jag vill haaaaa en massa nya plantor.... inte återvinna gamla och dela det jag redan har.... ;-)

Förstår ni?! Problemo hugo!

För att må ännu sämre kan man ju läsa en bok som heter Köp inte den här boken. Jag fick den av min lillebror i julas. Läste den och tyckte då... att det var ju inte sååå märkvärdigt. Inte för att jag har KÖPSTOPP men jag hade ändå mycket redan i mina tankar. Jag köpte inte allt som verkar köpas... Taggar ner gör ett inlägg "om det grönaste shoppingvalet" och man kan även läsa en artikel om shopping som hobby av just författaren till boken.

Men nu? Jag säger bara oj oj oj... Hur ska jag göra med allt? Alla mina vill ha listor och mina gröna sköna värderingar? Hmmmm

4 kommentarer:

  1. I´m so with you =)

    Jag klarar mig ju också utan, varför ,åste jag då ha det?!!!
    Blir nästan arg på mig själv ...suck..

    SvaraRadera
  2. Jag har precis lyckats samla mig. Och gömt min plånbok för mig själv så jag inte ska hitta den. Men jag håller med om köket - vi planerar för att göra om vårt kök och det skulle ju vara sååå fint med allt möjligt man trillar över. Och jag var inne i en second hand-butik för ett tag sedan som hade såå mycket gammalt vackert för bara typ tjugo-trettio-fyrtio kronor. Man blir ju tokig. (Framförallt maken blir tokig när man kommer hem med det...)

    SvaraRadera
  3. Fy så jobbigt det är när man vill ha för mycket ibland....

    SvaraRadera
  4. Håller med. Ibland bara måste man ju ha... men det är inte ofta. Och jag tänker att bruksredskap som gör att jag kan producera mer och köpa mindre färdigt är ok... men allt det där andra då?
    Jag försöker oftast lugna mig och vänta en dag till, till slut har man skjutit på inköpet en vecka eller en månad, eller kanske glömt... :)

    SvaraRadera