18 juli 2009

Färskost


Igår skulle vi få besök till middag och jag laddade upp ordentligt. Jag gjorde egen färskost och hembakat bröd till förrätt samt pizzabitar. Färskosten började jag med redan på förmiddagen, det är inte så krångligt om man vet vad man gör:-). I liter fil som värms upp i kastrull tills den skär sig och så fyllde jag på med 3 dl gräddfil. Låt denna sörja, för det ser inte gott ut, rinna av i ett kaffefilter eller något annat. Jag använde en gammal urtvättad t-shirt som skulle slängas. Knytet med ostmassan la jag i ett durkslag och så fick det ligga i fred nästan 4 timmar.


Själva ostmassan blandade jag sedan med pressad vitlök och en massa färska örter som jag hackade; rosmarin, persilja och basilika. Mums! Jag hade ätit så mycket förrätt så jag orkade inte med varmrätten... stackars mig :-) Men jag fick ju magknip... eftersom jag har problem med spannmål så brukar jag undvika det. Ja, ja men gott var det!

9 kommentarer:

  1. Ser gott ut, måste testa...
    Har jobbig mage med....den blir väldigt gasig och så.....brukar äta salladsblad istället för macka......

    SvaraRadera
  2. Snacka om att komplicera sin tillvaro. "..inte så krångligt om man vet vad man gör..."
    Jag gynnar Arla och andra mejerijättar o köper min ost på Konsum. Men det var visserligen ett spännande tips om att återvinna gamla t-shirtar. Gör det nå´t om de är oljiga, svettiga och målarfärgstänkta?

    SvaraRadera
  3. Klurigt! Så pass finurligt så jag bara var tvungen att testa. Så ikväll mumsade vi färskost här hemma. Ena klutten kryddade jag med vitlök, chili och persilja, den andra klutten med rosmarin, torkad tomat och olivolja. Mums! :o)
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Bondbruden: jasså en sak till som vi har gemensamt :-) Hm... salladsblad eller mangold brukar jag använda mig av... men jag hade ju bakat bröd också... så jag offrade mig. Hela familjen skrattade gott när jag svällde upp...

    Göran: det är ju bra att du hjälper näringslivet när jag inte gör det så gärna. Men oljiga och svettiga t-shirts får du nog en smak som arla eller you name it inte har i sitt sortiment :-) Kanske en ny affärsidé?

    Fröken N och Suzan: Det ÄR gott (om man gillar färskost)!

    Koola Viola: Vad roligt att du gjorde eget. Hade annars mailat lite om du hade hojtat :-). Eller inte... Torkad tomat... den måste jag prova också... ochkanske med lite gröna oliver? Mmmmm nu blev jag hungrig.

    SvaraRadera
  5. Sån här färskost gjorde jag när jag jobbade i charken på Konsum för en massa år sedan. Varje torsdag kokade vi ett storkok med filmjölk & gräddfil. Samma proportioner som i ditt recept men vi lät gräddfilen koka med. Temperaturen skulle vara mellan 45º & 50º. Sedan fick det stå och rinna av i en bärsil. Därefter smaksattes den med salt, vitlök och persilja och på fredagen sålde vi hemgjord färskost över disk. Ruggigt populärt!

    Har faktiskt inte gjort det själv sedan jag slutade jobba där...

    SvaraRadera
  6. Det där ska till o med jaaag testa! :-)

    SvaraRadera
  7. Annsann: Men då kan ju du det där med färskost! Det är så enkelt, så gott utan en massa onödiga tillsatser!

    Bente; Lycka till!

    SvaraRadera