23 juli 2009

Tomater på gång


Ja nu har jag ansat i tomathuset! En massa tjyvande blev det. Och med kniven i högsta hugg tog jag bort sidoskott och bladverk nederst på tomaterna. Och men titta, visst hade det börjat komma små söta tomater! Nu måste jag gödsla igen tror jag så att blommorna blommar och det blir måååånga tomater. Har så mycket olika planer för mina mååånga tomater så jag hoppas verkligen att det blir en hel del.


Läste på Hannus blogg Hannu på Kinnekulle om en tinyundersökning angående vilka sorters tomater vi köper. Nu var inte detta en hel stor vetenskaplig undersökning men ändå intressant vad människor lägger i sina varukorgar. Alternativen var följande och svaren för 33 som svarade:

Svenska 19 (57%)
Närodlade 17 (51%)
Eko 12 (36%)
Billigast 2 (6%)
Dyrast 0

Det intressanta är ju egentligen motiveringarna varför man väljer det man gör?! Jag tycker detta är svårt för det inte alltid det rätta som är rätt, förstår mig rätt nu! Jag menar, om det är närodlade tomater i ett bensin eller disel uppvärmt växthus så kanske de närodlade inte är bättre än de som kommer något längre bort som är ekologiskt odlade....

Hänger ni med? Typ samma funderingar som med kolen till grillen i ett inlägg tidigare.


Hur tänker du?

6 kommentarer:

  1. Så långt har inte mina tomater kommit.

    SvaraRadera
  2. Jag tänker som så, att nu väntar en härlig tid när man kan frossa i tomater. Mina är också på gång, de börjar skifta färg.
    Det finns inget som går upp mot egna tomter.
    Jag håller med dej i ditt resonemang. Ekologisk går före närodlat. Om man inte känner till odlingsförhållandena för de närodlade.
    Det är ett bra gurkår i år. Jag äter gurka morgon-middag-kväll

    SvaraRadera
  3. MIna tomater hänger i röda klasar redan *mäkta stolt*. Det var likdant förra året =) Vi har liksom ett uterum med helglasade fönster, så det blir ngn växthuseffekt därinne och allt bara frodas, både jag och alla andra är så imponerad utav mina gröna fingrar.

    Jag älskar att odla hemma och det är det enda jag äter på sommaren, och närproducerat såklart =)

    SvaraRadera
  4. Jag får glädjas åt alla andra i år, då den stora tallens rötter och grenar vuxit sig så stora att i år tog dom överhand i hela v-huset...
    Det blir nog några ynka....
    Nästa år blir det nog bara stora krukor, då jorden ska bort så tallen inte tar all näring..
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hannele: de kommer de kommer :-)

    Göran: ohh så dina tomater ät ett steg före... jag som trodde mina var ett steg före? attans!Och gurkor? nä mina har inte ens blommat än... men de kom sent i jorden och jag har inte riktigt pysslat om dem... det straffar sig!

    SvaraRadera
  6. Miss M: röda klasar?! nu blev jag imponerad. Från Hanneles som inte har kommit så långt till dina som redan är röda...olika olika.

    Bondbruden: istället för odla i krukor kanske det är tallen som ska bort?

    SvaraRadera