9 juli 2009

Vilket tjat..

Vilket tjat om fläderblomsdrycken, jag vet men det är ju så gott. Nu har jag ialla fall silat och silat genom saften. Ett durkslag och en kökshandduk har fått vara mina verktyg idag. 4 hinkar saft och dryck har silats igenom idag. 3 hinkar med fläderblomsdryck och en hink med fläderblom och rabarbersaft. Skillnaden på dryck och saft? Sockermängden!

Jag förvarar den mesta saften i frysen i frysaskar så att jag kan minska på sockermängden i fläderblomssaften, då blir det mera som en måltidsdryck. Mycket gott. Det blev sammanlagt 24 och en halv liter fläderblomsdryck! Det blir gott att ta av i vinter när kylan rår på och man kan dricka lite varm fläder dryck med kanelstång! mums. Detta är också en mycket uppskattad present!

Förra året provade jag fläderblommor med rabarber och det blev ganska gott dock med lite för lite smak av rabarber. I år tog jag dubbelt upp av rabarber och det blev bättre. Faktiskt till och med lyckat värre. Och titta på färgen, bara den gör att man blir sugen på saft! Det blev 7 liter rabarber och flädersaft!

2 kommentarer:

  1. Fläder är ju tokgott till mycket....

    SvaraRadera
  2. mmm många sommardrinkar kan det bli om man (jag) inte ser upp ;-)

    SvaraRadera