15 juli 2009

Syltat och klart

Så nu blev det syltat och klart på bären maken och jag plockade. Maken var inte så intresserad av att plocka bär men med ett nerpoddat Sommarprogram så fick jag med honom ut. Tyvärr små regnade det under tiden och flugorna var ganska ettriga. Vi fick ändå ihop 13 liter blåbär och 7 liter smultron. På detta kokade jag sommarens goda sylt inspirerad av Bondbruden. Och det smakar faktiskt lite om smultronen! som annars är ganska tråkig i tillagad form.

Nu måste jag spra ihop lite mer glasburkar till mera syltande. Har inte varit riktigt förberedd i år utan faktiskt sorterat bort alltför många glasburkar. Samma gäller vinflaskor...klantigt.

5 kommentarer:

  1. 13 L och 7L blir VÄLDIGT många liter det...och fruktansvärt goda.....så mycket har vi inte i våra skogar....här där jag bor...
    Kul att ideén om sylten var omtyckt.....glöm inte bara att jag heter Bondbruden och inte lika som du, hi, hi!!

    SvaraRadera
  2. Kul förresten att du satt in foto, så jag ser vem jag snackar med.....
    Kram

    SvaraRadera
  3. Bondbruden: ooops inte märkte jag att jag hade döpt om dig:-/ ska genast korrigera det... sorry.

    SvaraRadera
  4. Det blev gooood sylt...kanske något söt i min smak men jag är ju ingen syltmänniska egentligen. Nä jag ska inte klaga. Det blev en god sylt jämfört med "affärs-sylt"! Barnen gillade den och maken var också nöjd.

    Apropå foto: mmmm jag är ju lite feg av mig men någon gång ska man ju våga...små steg i taget!

    SvaraRadera
  5. Men hallå, inte var det så hemskt att du kallat mig så.....mer än så tål jag...
    Tycker det är så himla kul att du tagit ett liknade namn som jag valt och våra intressen är väldigt lika i mångt och mycket....
    Kram

    SvaraRadera