18 juli 2009

Omplanterade rabarber


Fick efter flera dagars pockande grävhjälp. Jag vet, jag skulle kunna göra det själv men det är sååå mycket roligare när någon annan gör det :-) Maken har idag grävt upp mina 3 rabarberbuskar som inte såg så roade ut. De blev flyttade förra hösten och de har verkligen inte tagit sig. Som tur har jag en planta som producerar och mår bra (den blev inte flyttad).

Anyway, så grävde maken upp plantorna och skalade av jorden runt om kring. Bort med allt gräs och nya stora gropar. Sedan hjälpte sonen till! med att hämta matgjord och fyllde på i gropen samt runt om kring när vi hade planterat om dem. Mycket vatten gick det åt och jag hoppas att de tar sig. Jag ska lägga på eller runt om lite gräsklipp så får vi se. Eller har någon något tips? Har ju gott om hönsgödsel... gillar rabarber starka grejer? :-)

Jag har en favorit efterrätt eller "stilla-sötsuget-rätt" som är baserad på rabarber. JAg kokar rabarber på svag värme tillsammans med något sötningsmedel. Vispar grädde. Tar och varvar rabarberkoket och havregryn och toppar med grädde. Ibland lyxar jag till med hackad mandel! Rabarbermums kallar jag denna snabba och enkla men ack så goda rätt.

6 kommentarer:

  1. Apropå rabarber. Se inlägg och kommentarer inne hos Koola Viola;
    http://koolaviola.blogspot.com/2009/07/rabarbers-ocksa.html

    SvaraRadera
  2. Gillar rajdabajder med...har 1 st älskad planta....om just rabarber gillar hönsgödsel.....jag tycker att allt blir underbart med hönsgödsel, det är bara så.....allt blir så stor och gott.....min pappa la på skottkärra efter skottkärra i landet när vi var små...oj vad det växte...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag lägger rabarberbitar i ugnen med en smörklick, farinsocker, ingefära, några russin. Ifall jag inte kokar gammeldags kräm, gärna med andra bär i.

    SvaraRadera
  4. Göran: okej... det blir till att ta fram en potta!

    Bondbruden: "rajdabajder" he he he
    ja, vi kanske får ta en skopa hönsgödsel också... går det att övergödsla rabarber?

    Hannele: det där lät gott OCH nyttigt! Måste nog prova... annars kan ju inte veta :-) Jag är mycket för att veta...

    SvaraRadera
  5. Svar: Det är roligt när man hittar nya bloggar som man känner att man vill stanna vid. Du får gärna länka till mig och jag kommer att lägga till dig på bloglovin samt länka från min blogg.

    Jag lyssnade en del på ljudbok via mobilen förra sommaren, fick nåt gratisabbonemang, och det var väldans vad mycket lättare det gick att plocka hallon!

    Angående dina utslag vid rensning i rabatterna så fick min mamma nåt sånt nån gång när jag var yngre. Hennes öron svullnade upp och blev som geléhallon och det berodde tydligen på nåt litet djur som levde i jorden. Kanske nåt liknande för dig?

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Annsann: nåt djur som levde i jorden...uscha mig!!! Fy... berätta INTE mer....

    SvaraRadera