5 juli 2009

EKO dryck

Idag har jag (eller igår egentligen) arbetat på bra trots värmen. Jag har påbörjat 3 hinkar med fläderblomsdryck och en hink med fläder-rabarberdryck! Jag valde att ha ekologiskt socker till min fläderblomsdryck. Jag väljer så ofta jag kan det ekologiska alternativet om det är möjligt. citronerna till är ekologiska men inte så närproducerade... (lite fel klimat), och fläderblommorna är SÅ ekologiska. Jag har inte besprutat dem något förutom att buskarna har fått gödselvatten gjort på brännässlor!

Jag undrar om man kan göra drycken med sirap istället för socker? Blir det bra? Smakskillnad? Konsistens? Det är inte en så stor fundering bara lite intressant. Men att det skulle vara ekologiskt det med, ja absolut! Känns viktigt för mig att både socker och i detta fall sirap odlingen är utan kemiska bekämpningsmedel och handelsgödsel. De får gärna använda sig av "vanligt" gödsel som stallgödsel men inte en massa "shit" som inte är shit!


Mitt i allt kockande så brände jag mig ;-(. Jag skulle hälla den kokande sockerlagen på min fläderblommor och plötsligt häller jag bredvid? På golvet i min foppatoffel! Av med skon och ner med foten i en tom hink och på med kallt vatten. Där stod jag sen med foten i hinken medan jag skar citroner till drycken. Jag klarade mig ganska bra men jag är öm under foten.

Nu ska drycken stå svalt i fem dagar. Problemet är ordet svalt?! Nere i matkällaren brukar jag ha detta projeket men dessa dagar har det inte varit sååå svalt i källaren. Jo svalare än överallt annat men inte tillräckligt svalt. Jag får helt enkelt ha dem där nere och kyla ner drycken med "isklampar". Ja ni vet "sånna" som man har i kyllåda.... Lägga 2 kylklampar under varje hink 2 gånger om dagen. Vilket jobb. PUH!


Ha det gott!

ps.
Dessutom har jag tagit mig kragen och stått ute i värmen och planterat ut det som skulle ut redan för veckor sedan. De har stått i växthuset och väntat och väntat på att få komma ut. Både majs och pumpor vill ju ha lite mer näring än vad man får i en kruka. Utplanterade! Skööönt. ds.

1 kommentar:

  1. Men ... gör den med HONUNG naturligtvis! Andra sockerarter förvisso men mycket sötare, och dessutom härlig honungssmak. Du har ju god tillgång. ;)

    SvaraRadera