10 juli 2009

Grilltider

Beslutet
Funderingar var flera; kolgrill eller gasolgrill, vilken typ av kolgrill om det nu var aktuellt, vilken var lättast att grilla med, vilken sort är mest miljövänlig?

Tillslut kom jag och fram till kolgrill men sen då... hur tända kolgrillen smartast? Svärföräldrarna har en mycket bra kolgrill som man tänder med papper i en en tunna/rör under själva grillfatet MEN den var ju så dyr. Asså många tusenlappar! Efter mycket funderande, många utfrågningar bland vänner och bekanta har vi äntligen köpt en grill. Det blev en som rekommenderas varmt, Tack Gunilla och Niklas! Jag är så nöjd med grillen. Det blev en "fyrkantig" grill och tänddonet blev "tändgaffel" eller vad det nu kan heta. En sån där man har el till... Nu gäller det ju bara ha rätt sorts kol till.

Och det är ju inte så lätt! Kolen ska vara märkt FSC eller SIS. Men jag funderar... om kolen är närproducerad men har ingen märkning... vilket är då bäst? Alltså köpa närproducerat utan märkning eller "långt-bort-producerat" med märkning? Inte lätt att försöka vara medveten konsument.

Köpet
Vi åkt runt och tittade på grillarna men det kändes som de flesta hade samma utbud (eller likadant om vi nu ska var ordentliga). Klotgrillar med ventiler för att reglera värmen. Många tjusiga stora som jag hade kunnat tänka mig om det inte var för ett aber. Jag vill ha ett höj och sänkbart grillgaller! Ooops. En försäljare nästan dumförklarade mig då jag berättade om mitt önskemål. "Men du måste lära dig grilla med ventilerna. Det är inte svårt. Det finns inga andra kolgrillar nu." Meh... HA det finns det visste. Våra vänner har ju en som de är nöjda med och vi hittade en sån efter lite letande. Höj och sänkbart grillgaller existerar!!!


Har man funderingar angående sin grillning så kan man ju alltid läsa dessa tips från Naturskyddsföreningen.

1. Använd inte tändvätska.

Tändvätska görs nästan uteslutande av paraffin som är en fossil oljeprodukt. När den förbränns bildas koldioxid som påverkar klimatet. Dessutom kan paraffin vara ett miljögift om det kommer ut i naturen och är mycket giftigt om t.ex. ett barn skulle få i sig det.

Det finns klimatsmarta sätt att tända grillen: använd en eltändare (se till att du har el märkt Bra Miljö-val hemma) eller tändpapper med stearin som bas istället för paraffin. Det finns också tändvätska gjort på etanol – det påverkar klimatet mindre.

Har funderat och valt en elgrilltändare, min "elgaffel"

2. Använd inte gasolgrill.

Gasol är en fossil petroleumprodukt som ger utsläpp av koldioxid som påverkar klimatet när den förbränns.

Tänkte på det... hade varit lätt... men näe.

3. Använd inte engångsgrill.

Engångsgrillen innehåller paraffin men den största miljöboven är aluminiumformen där det åtgår mycket energi och fossila utsläpp vid tillverkningen. Om du trots allt använder en engångsgrill. Se till att metall-delar hamnar i metallåtervinningen!

Nej fy.

4. Använd FSC och SIS-märkt grillkol.

FSC är en miljömärkning som innebär att skogen sannolikt är bättre skött ur miljösynpunkt. SIS-märkt grillkol innebär att kolet kommer från trä som inte är kemiskt behandlat. Kolla också ursprunget till kolen, välj närproducerat – då har det med stor sannolikhet gått åt mindre utsläpp för transporten.

Mmm jag funderar fortfarande på olika kol, märkningar och transporter.

5. Grilla KRAV-märkta grönsaker och välj mindre bitar av naturbeteskött.

Köttproduktionen orsakar utsläpp av växthusgaser – både metangas från djurhållningen och lustgas vid tillverkning och användning av konstgödsel för att odla foder. Så ät lite mindre kött och grilla något vegetariskt istället – det är klimatsmart. På sommaren och hösten är det säsong för grönsaker och man får tag på närodlat. När du grillar kött välj, gärna ekologisk kött eller svenskt naturbeteskött som håller landskapet öppet och bidrar till den biologiska mångfalden.

Här är jag ju i mitt ässe! Självklart ekologiskt kött, mycket grönsaker som antingen är hemmaproducerade, närproducerade eller ekologiska. Detta är inget problem.


5 kommentarer:

  1. Bra val av grill, vi tänder med "gaffel" med och jag ÄLSKAR allt eko odlat, har ju land själv och köper gärna....så länge plånboken säger ja....

    SvaraRadera
  2. Ja det är mycket man ska tänka på när man ska välja både grill och mat! Här blev det en klotgrill och vi använder en sådan där "skorsten" för att tända med - funkar super :) Lycka till med allt grillande i sommar nu då *ler*

    SvaraRadera
  3. "Elgaffel" fungerar jättebra! Att köpa rätt kol kan vara värre.

    SvaraRadera
  4. Bondbruden: ja, vi köper också i största möjliga utsträckning eko eller närproducerat. Ibland kan dok prisskillnaderna på "vanlig" mat och eko vara något ansträngande....

    Lilla huset på prärien: mmm "skorstensgrill" verkar också vara bra. Vi hittade tyvärr ingen till ett rimligt pris...

    Monica: Japp elgaffeln fungerar bra. Nu har vi grillat två gånger och jag är nöjd.Kolen var märkt men icke närproducerad... det är en helttidssysselsättning att hitta "rätt" kol. Hittar jag närproducrat och rätt märkt lär jag köpa upp ett lager :-)

    SvaraRadera
  5. Stearinbaserat tändpapper finns nu som BRA MILJÖVAL. Enda miljöcertificerade tändprodukten i världen. Det finns som Gastro, Nitor och Hammarö Tändpapper och ger inget nettoutsläpp av växthusgasen CO2 som alla petroleumbaserade tändprodukter gör.

    SvaraRadera